Bartman

Stel je hier even voor.
Bartman
One wheel wonder
One wheel wonder

Bartman

16 jan 2012, 13:46

Hallo allemaal.
Ik heb me zojuist op jullie informatieve forum aangemeld omdat ik op zoek ben naar een Cooper-S en daar de nodige vraagjes over heb, en ik neem aan dat als ik er eenmaal een heb er nog meer zullen opduiken.
Ik ben 46 en in een ver :D verleden heb een mtv opleiding genoten en korte tijd als monteur gewerkt. Ik werk nog steeds in de techniek, maar sleutelen is niet meer mijn ding. Om o.a. een goede inschatting te kunnen maken van de kilometerstand/prijsverhouding van de te vinden Cooper-S (R52 model) heb ik de volgende vragen.

Ik heb al een tijdje zitten zoeken maar nog geen antwoord gevonden op de volgende prangende vragen;
1- bestaat er een onderhoudsschema voor de cooper-S of is het puur op de boardcomputer gebaseerd?
2- Wat is de vervangingsinterval voor de distributieketting?
3- Heeft de cooper-S hydraulische klepstoters? Zo niet wat is de klepstelinterval?
4- Zitten er dure (iridium) bougies in? Wat is de vervangingsinterval?
5- Hoe kan ik zien of een Cooper-S verlaagd is? B.v. wat is de af fabriek rijhoogte?
6- Hoe gaat het deurrubber eraf om op roest te controleren?

Eventueel excuus dat ik de vragen hier stel maar anders moet ik 4 posts in verschillende secties aanmaken.
Alvast bedankt van een hopelijk snel medeMINIgenoot.
Laatst gewijzigd door Bartman op 16 jan 2012, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Vet fun zo'n Cooper-S!!
Bartman
One wheel wonder
One wheel wonder

16 jan 2012, 22:23

Doe ik iets verkeerd? :?
Vet fun zo'n Cooper-S!!
coopers1987
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

16 jan 2012, 22:30

Ik denk niet dat je iets verkeerd doet...

Kan helaas geen antwoord geven op je vragen maar misschien iemand anders wel.
Bartman
One wheel wonder
One wheel wonder

17 jan 2012, 12:48

OK, bedankt voor je reactie.
Ik heb ontertussen "uitgevonden" dat er een onderhoudsinterval van 30000km of volgens de boardcomputer word aangehouden. Nu de rest nog.
Ik verheug me op mijn testrit morgen.
Vet fun zo'n Cooper-S!!
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:

Re: Bartman

17 jan 2012, 16:19

Bartman schreef:Hallo allemaal.
Ik heb me zojuist op jullie informatieve forum aangemeld omdat ik op zoek ben naar een Cooper-S en daar de nodige vraagjes over heb, en ik neem aan dat als ik er eenmaal een heb er nog meer zullen opduiken.
Ik ben 46 en in een ver :D verleden heb een mtv opleiding genoten en korte tijd als monteur gewerkt. Ik werk nog steeds in de techniek, maar sleutelen is niet meer mijn ding. Om o.a. een goede inschatting te kunnen maken van de kilometerstand/prijsverhouding van de te vinden Cooper-S (R52 model) heb ik de volgende vragen.

Ik heb al een tijdje zitten zoeken maar nog geen antwoord gevonden op de volgende prangende vragen;
1- bestaat er een onderhoudsschema voor de cooper-S of is het puur op de boardcomputer gebaseerd?
2- Wat is de vervangingsinterval voor de distributieketting?
3- Heeft de cooper-S hydraulische klepstoters? Zo niet wat is de klepstelinterval?
4- Zitten er dure (iridium) bougies in? Wat is de vervangingsinterval?
5- Hoe kan ik zien of een Cooper-S verlaagd is? B.v. wat is de af fabriek rijhoogte?
6- Hoe gaat het deurrubber eraf om op roest te controleren?

Eventueel excuus dat ik de vragen hier stel maar anders moet ik 4 posts in verschillende secties aanmaken.
Alvast bedankt van een hopelijk snel medeMINIgenoot.
Punt 1: De kleine beurtjes kun je a 15.000 doen, denk ik zo. Oliewisselen is helemaal niet zo moeilijk, dat kun je best zelf. Alleen een complete beurt - dus alle vloeistoffen en filters is iets lastiger..

Punt 2: Het is niet zoals met een snaar dat ie elke 100.00 vervangen moet worden. Ik heb er toevallig omdat het blok toch open lag bij 110 een nieuwe in gehangen, maar dat had meer te maken met het feit dat we toch bezig waren. Ik zou er, zolang er geen gekke geluiden optreden lekker vanaf blijven. Het is een vrij onderhoudsvrij geheel.

Punt 3: Ja, hydraulische klepstoters - geen afstelling nodig

Punt 4: Nee. Je kan er gewoon NGK BKREQUP6 insteken, 7 bij wat tuning. Of nog goedkoper, BCR8ES (die zitten in een vantage V8) werken prima - met name na wat tuning als bijv een pulley en/of software

Punt 5: Standaard hebben ze zwarte veren, en zit er een cm of 8 tussen bovenzijde van de band en het zwarte plastic. Bij een verlaging is dit vaak 3 cm of meer minder.

Punt 6: Gewoon een beetje terugklappen, de roest zie je snel genoeg zitten als het aanwezig is
Bartman
One wheel wonder
One wheel wonder

17 jan 2012, 21:43

Super! Bedankt Daveke. :icon_top:
Op zich zie ik niet op tegen een complete beurt, maar aangezien ik geen brug en/of garage heb, alleen op een mooie/warme dag.
Een ketting is inderdaad lekker degelijk, draait heerlijk in een oliemist en gaat langer mee dan een tandriem. De kettingspanner houd hem wel geluidsarm. Het is de rek die hier de vervangingstermijn bepaald. Door de rek ligt'ie op een gegeven moment niet meer lekker op de tandwielen en loopt ook je nokkenastiming weg. Maar ik vermoed dat hij wel een 2 ton aankan.
Ha, heerlijk, hydraulische stoters!
Die bougies had ik ook gevonden, gewoon ±16,- per stuk. prima!
We kijken dus uit naar zwarte veren en een cm of 8 in de wielkasten. Ik wil wel een stevige, maar geen plankharde auto. Het rekord op de Nordschleife hoef ik niet te breken! :rijden
Vet fun zo'n Cooper-S!!
Bartman
One wheel wonder
One wheel wonder

18 jan 2012, 22:50

Dit is'm geworden!
(tevens test of afbeelding plaatsen werkt)

Afbeelding

Wat een prutweer vandaag voor een proefrit :( , Maar beter dan sneeuw en ijs :D
Laatst gewijzigd door Bartman op 23 jan 2012, 21:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Vet fun zo'n Cooper-S!!
coopers1987
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

18 jan 2012, 22:56

Nette mini hor
Laatst gewijzigd door coopers1987 op 19 jan 2012, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
BlackFlank
Mod virus alert!
Mod virus alert!

19 jan 2012, 19:58

oh ik had een r52 verwacht na het lezen van je eerste bericht ;)

maar wat een mooie mini! gave r98 velgen!

veel plezier ermee! en veel veilige kilometers!
cooperbol
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

21 jan 2012, 15:50

:shock: :shock: 8) NICE RIDE!!!!! 8) :zon
Marcel Always Open
Cabrio-King

21 jan 2012, 16:28

hallo
je doet niks verkeerd, alleen de vragen zijn erg technisch dus niet gelijk een antwoord.

Ik dacht altijd dat de distr.ketting een heel leven lang meegaat bij de mini? (t.o.v. distributieriemen in andere auto's die bij 100k aan de beurt zijn). Kan het mis hebben natuurlijk.

Roest in de deurrubbers moet je wel controleren maar is niet echt een megaprobleem bij Mini. Misschien bij de GP's -- die zijn in Italia afgemonteerd >) >) >)

Omdat je nog zoekende bent naar de R53, raad ik aan om bij potentiele kandidaten na te vragen wat de historie is mbt thermostaathuizen en koelvloeistoflekkages.
:mrgreen:
Gr, Marcel
Why straight when you can corner?
"The UJ flag and the chrome add another 100HP"
Bartman
One wheel wonder
One wheel wonder

21 jan 2012, 22:59

Jeeehaaaaa!!! Vandaag opgehaald. Lekkerrrrrr!
Auto afgelopen woensdag binnenstebuiten gekeerd. Enige gevonden "mankementen";
-corrosie op de velgen
-achterbanden gaan niet meer lang mee en zijn wat gecupt
-er heeft een sticker op het dak gezeten (Als je het weet kun je het zien)
-beetje steenslag
-plekje waar de blanke lak van de bumper af is.
-heel klein deukje in de achterklep (Als je het weet kun je het zien)(vacuumtrekken?)
-en Oh ja, de hoedenplank mist
Mocht, heel aardig, bij de naburige BMW/Mini dealer even op de brug waar de chefmonteur ook niets opmerkelijks vond. Vond het zelfs een heel nette auto.
Deze bevestigde ook dat de distributieketting normaal een motorlevenlang meegaat.
Hij heeft ook even specifiek naar het thermostaathuis gekeken. Overigens was hem het "probleem" van lekkende krukaskeringen en krukassensoren (zoals genoemd op Motoringfile) onbekend.
Lijkt vooralsnog een superkoop!
Even mijn vragen resumerend;
1; Oudere Mini's hebben een schema. Nieuwere de boardcomputer. (Mijne zojuist beurt gehad, geeft aan nog 25000km te gaan)
2; Distributieketting gaat normaal een motorleven lang mee.
3; Motor heeft hydraulische klepstoters
4; Motor heeft normale (betaalbare) bougies
5; Met een normaal onderstel is de ruimte tussen band en spatbordrand ongeveer 6 cm
6; Rubber gaat er niet zomaar af maar je kunt het wel oplichten en zien of er iets van roest te zien is.
Vet fun zo'n Cooper-S!!
Marcel Always Open
Cabrio-King

22 jan 2012, 09:19

Hier het topic over de roest bij de dorpels http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1091

Als er jarenlang een daksticker of bonnetstriping op heeft gezeten, kun je merken dat de lak daaronder jarenlang beschermd is en nog "in nieuwstaat" is. De lak ernaast heeft wel in weer en wind gestaan en heeft dus swirls, krasjes etc. Dat is het verschil dat je ziet. Een keer goed (laten) polijsten lost dit wel op.
Gr, Marcel
Bartman
One wheel wonder
One wheel wonder

23 jan 2012, 21:28

Thanks voor de "roest"link.

Ik denk dat de sticker er al enige tijd af is, ik zie geen verschil tussen de rand en het midden van het dak. Het enige wat je kunt zien, met je neus erbovenop, is op alle hoeken een afgeronde iets donkerdere streep, Een soort potloodstreep. Ik denk inderdaad dat dit er wel af te polijsten is.
Vet fun zo'n Cooper-S!!
Marcel Always Open
Cabrio-King

23 jan 2012, 23:14

Dan heeft de plakker de sticker "op" de auto afgesneden. Slechte plakker.
Gr, Marcel

Terug naar “Who are U?”