Droog geluid onder het rijden Cooper S

De 1e generatie waar het allemaal mee begon in 2001
kamiel
Be Mini
Be Mini

Droog geluid onder het rijden Cooper S

27 feb 2007, 17:48

Graag even jullie aandacht voor het volgende:

Ik hoor nu al sinds twee weken(misschien al langer, maar het valt me pas sinds twee weken op) een vreemd geluid onder het rijden, het geluid is moeilijk te omschrijven, maar ik ga het toch proberen.

Je hoort het geluid het beste als je tussen de 50 en de 80 kilometer per uur rijd, het klingt een beetje als een wiellager dat droogloopt of kapot is, het geluid blijft, ook wanneer je de koppeling intrapt of de motor uitzet onder het rijden, het is dus niet gerelateerd aan het toerental van de motor. ook sturen, remmen of gasgeven (belasting) heeft geen invloed op het geluid.
Denk dus dat het te maken heeft met de uitgaande assen van de versnellingsbak (hoop het niet) of met bepaalde lagers.

Ik heb zo'n beetje de hele dag op het mini2.com forum lopen zoeken naar een soort gelijk probleem. wat je wel vaak leest op dit internationele forum is het geratel van de getrag versnellingsbak in neutraal met koppeling los. zie mijn topic http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=3321

Ook kwam naar voren dat de interne oliekeerring tussen de koppeling en de versnellingsbak bij sommige cooper s slecht is en dat zo de versnellingsbakolie richting de koppeling wegloopt, met als gevolg een droge versnellingsbak :shock: :shock: ( wat Berthil aan de hand heeft, maar gelukkig tijdig erbij was) als het zo is dat de versnellingsbak droog loopt, moet je dit kunnen horen en misschien heb ik dit wel aan de hand, overigens schakelt de versnellingsbak als boter :mrgreen:

Wat ook een optie is, dat ik de banden hoor, dit geluid lijkt vaak op een kapotte wiellager, de wiellagers zelf zijn goed, dit weet ik omdat ik vorige week een aankoopkeuring heb laten doen bij BMW dealer Kessels is Maastricht. deze hebben niets gehoord van het bovengenoemde geluid.

Zoals jullie kunnen horen is mijn vertrouwen in mijn cooper s erg laag, dit komt mede omdat ik de auto nu drie weken heb en er al voor 850euro aan gesleutelt is (garantie gelukkig) de kilometer stand van de auto is 38000kilometer en met zo'n kilometerstand verwacht je niet van dit soort problemen. helaas heb ik maar drie maanden garantie, dus als er iets met mijn versnellingsbak is, hoop ik dat het nu uitkomt en niet na de drie maanden, want dan kan ik zelf dokken

Nu is mijn vraag, wie van jullie heeft hetzelfde geluid in de auto als hij/zij met een gangetje van 50 tot 80 kilometer per uur rijd, of is dit een geluid wat gewoonweg bij de auto hoort en maak ik mij druk om niets?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties en ik hoop dat ik toch langzaam weer een beetje vertrouwen kan krijgen in mijn coopertje zodat ik kan gaan genieten :zon :zon

groetjes Kamiel
Laatst gewijzigd door kamiel op 27 feb 2007, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

27 feb 2007, 17:51

Banden gecuped?
kamiel
Be Mini
Be Mini

27 feb 2007, 17:54

ja, daar dacht ik ook al aan, maar er is maar een manier om daar achter te komen en dat is rijden met een ander setje banden.

wie woont in de buurt van maastricht en heeft een setje banden die ik even mag proberen? :mrgreen:
kamiel
Be Mini
Be Mini

27 feb 2007, 17:58

Hans J schreef:Banden gecuped?
hoe kun je zien of banden gecuped zijn??
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

27 feb 2007, 18:01

Ik had ook een keer last van een raar geluidje tijdens het gasgeven.
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1354

Bleek iets met aandrijfas/wiellagers te zijn. Was onder garantie vervangen en daarna was het probleem opgelost.
kamiel
Be Mini
Be Mini

27 feb 2007, 18:08

Maaij schreef:Ik had ook een keer last van een raar geluidje tijdens het gasgeven.
http://www.newminiclub.nl/forum/viewtopic.php?t=1354

Bleek iets met aandrijfas/wiellagers te zijn. Was onder garantie vervangen en daarna was het probleem opgelost.
ik heb even snel het topic van jou gelezen, maar ik kan mijn geluid niet omschrijven als krijsend/krassend, het neemt ook niet toe als ik het gas lostaat en dan weer voorzichtig intrap.

weet je nog wat ze toen precies hebben gedaan in jou garantie geval?
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

27 feb 2007, 18:12

Geluid nam niet toe, maar bij een bepaalde toerental begon je het te horen. Moeilijk uit te leggen. Volgens mij hebben ze de wiellagers vervangen of aandrijfas? Weet het niet meer precies :?
Hans J
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

28 feb 2007, 09:12

kamiel schreef:
Hans J schreef:Banden gecuped?
hoe kun je zien of banden gecuped zijn??
Geen flauw idee weet niet eens wat het is. :wink: Maar dat zijden ze bij mijn lease golf
Berthil
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Nederland

28 feb 2007, 15:26

Cuppen lijkt mij ook een goede optie. Dat zie je aan de binnenkant van de banden achter, die zijn vaak gecupped. Het rubber toont daar dan een soort zaagtandeffect.

Ik heb nog (verkochte) S Spokes liggen die je er wel even onder mag gooien en ik woon ook nog in de buurt :)
Waarschijnlijk hoef je dat dus alleen achter te doen.
kamiel
Be Mini
Be Mini

28 feb 2007, 18:10

@ Berthil, bedankt voor je aanbod!! ik zal je even een pm sturen om wat af te spreken. :D
kamiel
Be Mini
Be Mini

28 feb 2007, 23:08

vandaag de versnellingsbak olie vervangen door synthetische kroon versnellingsbak olie, helaas is het probleem niet verholpen en hoor ik nog steeds het vreemde geluid, wat wel weg is bij de olie vervanging, is het ratelende geluid in neutraal :D :D dus toch een beetje mazzel.

morgen ga ik bij Berthil langs om eens met een ander setje banden te rijden, kijken of hiermee het geluid verdwijnt, of mischien kan Berthil mij ervan overtuigen dat het geluid volledig normaal is en ik mij voor niets zorgen maak. :shock: :?

Ik houd jullie op de hoogte.
Gebo
Mod virus alert!
Mod virus alert!

28 feb 2007, 23:33

Bij mijn vorige cooper is bij km stand 38000 een wiellager vervangen. Dit maakte ook een beetje een "zingend geluid". Werd overigens wel snel erger.

Dacht eerst ook nog dat het aan m'n banden zou liggen, dus 1 voor 1 die wielen eraf gehaald en omgewisseld met een winterwiel. Dacht niet gelijk aan een wiellager, omdat je dat nog niet echt verwacht bij een dergelijke km stand, maar schijnt toch wel vaker voor te komen.

Hoop dat je het snel zult vinden! Succes!
kamiel
Be Mini
Be Mini

28 feb 2007, 23:47

beter een wiellager dan een kapotte versnellingsbak :shock: :shock: ik zal er morgen achter komen, als ik met de banden van Berthil geen verbetering hoor rij ik vrijdag gelijk naar de dealer om daar maar eens te vragen wat het nu is, vreemd blijft wel, dat ik daar vorige week een aankoopkeuring heb laten doen en ze niets over een bijgeluid hebben genoteerd, terwijl ik ze erop heb geatendeerd :? 8)

@gebo, weet je nog wat het koste om dat wiellager te vervangen?
kamiel
Be Mini
Be Mini

01 mar 2007, 18:26

nou, net terug van Berthil, hij heeft ook even geluisterd naar het geluid, maar kon het niet helemaal thuisbrengen, het zijn in ieder geval niet de banden die gecuped zijn.
Ik denk dat ik gewoon even wacht tot het geluid erger word en ga dan ermee terug naar de dealer. of misschien word het geluid niet erger en moet ik er maar mee zien te leven.... :evil:
kamiel
Be Mini
Be Mini

03 mar 2007, 15:57

het is een wiellager, rechts voor, kosten 230 :shock: :shock: inclusief monteren en btw. (bmw dealer kessels)
Ook wisten ze te vertellen dat er iets mis is met mijn drukgroep, als je de koppeling intrapt en weer loslaat zonder dat de motor loopt is er een piepend geluid te horen onder de motorkap, volgens de chef had dit te maken met de drukgroep die ergens Wringt?? konclusie, nieuwe drukgroep, druklager en koppelingsplaten :shock: :shock: :shock: kosten 750 euro :shock: :shock:
Ben dus gelijk gaan bellen met de autogarage waar ik de auto gekocht heb en deze gaat alles maken en nakijken, wiellager plus koppeling/drukgroep, hij vond het wel nogal rigoreus om meteen de hele koppeling plus drukgroep te vervangen als er een piepend geluid te horen is met het in/uit trappen van het koppelingspedaal, heeft hij wel gelijk in. ik vond het ook nogal erg voorbarig om dan gelijk alles te vervangen......

Krijg langzaam een beetje genoeg van de problemen rond mijn cooper s en ik hoop dat nu langzaam het einde in zicht is!!

Ik houd jullie weer op de hoogte.

Terug naar “MINI R50 (One/Cooper), R52 (Cabrio), R53 (Cooper S)”