Vliegwiel+koppeling

Snelheid! hoe kom ik sneller vooruit, door de bocht en weer tot stilstand.
GP1331
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Keerbergen
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2012, 15:57

Vliegwiel+koppeling

24 sep 2012, 21:06

Momenteel zit er op de GP een dual-mass flywheel, als ik me juist geinformeerd heb. Ze zeggen in de garage dat de koppeling een beetje trilt en raad me dus aan deze te vervangen. Ik ga dit nog niet meteen doen, maar zou wel graag weten of ik ipv het 2-massa een enkel-massa vliegwiel kan steken met een koppeling die beter tegen circuitwerk bestand is.

Ik weet niet juist welke koppeling goed is voor zowel af en toe circuit als regelmatig straat gebruik. Heb al een topic van Berthil gelezen en Helix en Sachs werden aangehaald. Sachs de beste keuze?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje meer inzicht geven.

Yehann
Daveke
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!
Contacteer:
Berichten: 6699
Lid geworden op: 16 jul 2009, 23:12

25 sep 2012, 00:35

Ik heb er een Helix met een TTV opzitten, en die gevalt perfect

Ook de sets van Competition Clutch en van Clutchmasters zijn aan raden
GP1331
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Keerbergen
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2012, 15:57

25 sep 2012, 12:09

Daveke schreef:Ik heb er een Helix met een TTV opzitten, en die gevalt perfect

Ook de sets van Competition Clutch en van Clutchmasters zijn aan raden
Dus het is geen probleem om van een 2 massa fly naar een enkel met aparte koppeling te gaan? Ik veronderstel dat de auto dan ook beter reageert op de gas? En hoeveel koste jouw setup? Want ik had een prijs gezien van een dual mass OS GIKEN, maar dat vond ik toch echt heel veel geld...

Allezsinds hartelijk bedankt voor de tips.

Yehann
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
Berichten: 905
Lid geworden op: 16 sep 2007, 15:19

25 sep 2012, 13:34

2 massa vliegwiel is eigenlijk om de schokken op te vangen van motor op koppeling en daarop volgende onderdelen.

Als je naar een lichtgewicht vliegwiel en enkele koppeling gaat,zal alles meer slijten.Vaak word vergeten dat als je gaat (up)graden dat de onderhoudsintervallen van bepaalde onderdelen ook sneller of vaker moeten gebeuren...

Ik heb ook een OS Giken in de garage maar die komt er pas op als de 2e motor is gebalanceerd.Ga voor een KAVS koppelingplaat.Deze kan je weer gebruiken bij je oude 2 massa setup.

Just my 2 c

T.

Edit de OS G is trouwens ook een single ;-).
GP1331
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Keerbergen
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2012, 15:57

25 sep 2012, 15:09

cooperke s schreef:2 massa vliegwiel is eigenlijk om de schokken op te vangen van motor op koppeling en daarop volgende onderdelen.

Als je naar een lichtgewicht vliegwiel en enkele koppeling gaat,zal alles meer slijten.Vaak word vergeten dat als je gaat (up)graden dat de onderhoudsintervallen van bepaalde onderdelen ook sneller of vaker moeten gebeuren...

Ik heb ook een OS Giken in de garage maar die komt er pas op als de 2e motor is gebalanceerd.Ga voor een KAVS koppelingplaat.Deze kan je weer gebruiken bij je oude 2 massa setup.

Just my 2 c

T.

Edit de OS G is trouwens ook een single ;-).
Ah, weer iets bijgeleerd! Bedankt! Ik wist niet dat er nadelige gevolgen zouden zijn aan overstappen op single. Goed om te weten.
Wat je zei over die KAVS; Wat als mijn koppeling echt versleten is? Is het dan genoeg om alleen de plaat te vervangen? En ik dacht dat er ook een dual oplossing was bij OS?

Dat gezegd zijnde, wat zou jij doen in mijn plaats? De KAVS plaat of toch maar direct de OS? Niet dat ik zelf geen beslissingen kan nemen, maar ik ben echt een leek op dit vlak, zoals wel duidelijk is.

Yehann
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
Berichten: 905
Lid geworden op: 16 sep 2007, 15:19

25 sep 2012, 20:20

GP1331 schreef:
cooperke s schreef:2 massa vliegwiel is eigenlijk om de schokken op te vangen van motor op koppeling en daarop volgende onderdelen.

Als je naar een lichtgewicht vliegwiel en enkele koppeling gaat,zal alles meer slijten.Vaak word vergeten dat als je gaat (up)graden dat de onderhoudsintervallen van bepaalde onderdelen ook sneller of vaker moeten gebeuren...

Ik heb ook een OS Giken in de garage maar die komt er pas op als de 2e motor is gebalanceerd.Ga voor een KAVS koppelingplaat.Deze kan je weer gebruiken bij je oude 2 massa setup.

Just my 2 c

T.

Edit de OS G is trouwens ook een single ;-).
Ah, weer iets bijgeleerd! Bedankt! Ik wist niet dat er nadelige gevolgen zouden zijn aan overstappen op single. Goed om te weten.
Wat je zei over die KAVS; Wat als mijn koppeling echt versleten is? Is het dan genoeg om alleen de plaat te vervangen? En ik dacht dat er ook een dual oplossing was bij OS?

Dat gezegd zijnde, wat zou jij doen in mijn plaats? De KAVS plaat of toch maar direct de OS? Niet dat ik zelf geen beslissingen kan nemen, maar ik ben echt een leek op dit vlak, zoals wel duidelijk is.

Yehann
Koppelingsplaat ja.

Bij mijn weten is er geen dual bij OS Giken..

Met wat je ermee van plan bent,zou ik voor de kavs plaat gaan,OS GIKEN is een hoop geld!!

Neem aan dat je meer straat dan circuit zal rijden,dus save your money and buy a KAVS clutchplate en dan kan je met het overige geld dat je spaart van een OS Giken te kopen nog leuke dingetjes kopen.Als je niet weet wat te kopen kan ik je misschien wel een paar tips geven lol.

T.
cooperke s
Bijna verslaafd
Bijna verslaafd
Locatie: Provincie Antwerpen(Belgie)
Berichten: 905
Lid geworden op: 16 sep 2007, 15:19

25 sep 2012, 20:25

Dit is die van mij,heb hem 2e hands gekocht maar is in zeer goede staat en de plaat ziet er uit als nieuw.Je kan ook verschillende platen krijgen via Giken.

Afbeelding
GP1331
Nieuwsgierig
Nieuwsgierig
Locatie: Keerbergen
Berichten: 59
Lid geworden op: 06 aug 2012, 15:57

25 sep 2012, 21:24

cooperke s schreef:Dit is die van mij,heb hem 2e hands gekocht maar is in zeer goede staat en de plaat ziet er uit als nieuw.Je kan ook verschillende platen krijgen via Giken.

Afbeelding
Inderdaad, om de 2 maand misschien eens de nordschleife en af en toe zolder of spa, maar veel meer straat. Ik zal KAVS nog eens goed bekijken en zal ook eens de platen van OS bekijken.

Ps: Ik hield dat mooie blauwe geval van je dus voor een dual mass, bedankt voor de verduidelijking en de info! en tips zijn altijd welkom! ;)

Yehann

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”