ALTA MCS R56 tuning.
- 320d touring
- BBQ hulpkok
- Locatie: ergens tussen Utrecht en Den Bosch
Bericht
Oeps, twee dingen door elkaar gehaald, ik bedoelde dit stukje:
FMIC TIME!!
Finally Mini put a front mounted intercooler on this car! Compared to the R53 intercooler, the size of the R56 IC is bigger and much better place. But once again Mini could have done a little better. First off half the IC sits under the bumper. This is not good! So one of the first non-obvious parts we made and tested was an IC diverter.
A simple but optimally sized plate that diverts the air down to the IC. We did all of our tests above with out this to make the results more “real world”. But our initial tests showed a pretty noticeable change in air temp, and IC temp recovery. First off, the first 4 runs, the post IC temps would go to about 150-151 at the end of the run. Between runs we had about a 40 seconds of recovery, which post IC temps would drop to 129-130. With the diverter installed, we saw a solid 6-7degrees of drop! This is only with a single fan in the front of the car, definitely not a good representation of air flow you might see on the road. So the potential for this to be a good inexpensive mod once on the road is proven with minimal air flow.
FMIC TIME!!
Finally Mini put a front mounted intercooler on this car! Compared to the R53 intercooler, the size of the R56 IC is bigger and much better place. But once again Mini could have done a little better. First off half the IC sits under the bumper. This is not good! So one of the first non-obvious parts we made and tested was an IC diverter.
A simple but optimally sized plate that diverts the air down to the IC. We did all of our tests above with out this to make the results more “real world”. But our initial tests showed a pretty noticeable change in air temp, and IC temp recovery. First off, the first 4 runs, the post IC temps would go to about 150-151 at the end of the run. Between runs we had about a 40 seconds of recovery, which post IC temps would drop to 129-130. With the diverter installed, we saw a solid 6-7degrees of drop! This is only with a single fan in the front of the car, definitely not a good representation of air flow you might see on the road. So the potential for this to be a good inexpensive mod once on the road is proven with minimal air flow.
- 320d touring
- BBQ hulpkok
- Locatie: ergens tussen Utrecht en Den Bosch
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bergen op Zoom
Bericht
Luister ik wil geen jankding onder m'n auto hebben waar ik niet normaal mee over de weg kan. Ik neem even de Milltek van Ida als voorbeeld. Dat is precies wat ik wil. Nauwelijks hoorbaar als je er rustig mee cruised en lekker janken (niet overdreven) als je hem ophaald.
Wat kan ik nou dan het beste nemen? Ik wil alleen een mooier geluid, geen afname in koppel/pk's of rijgedrag. Ik wil ook allemaal niet moeilijk doen, gewoon uitlaat eronder, inbranden en raggen maar.
Overigens wat willen ze nou zeggen met die enorme lap tekst? Toch gewoon dat wanneer je de hoodscoop de-blocked het effect in koppel veel beter is dan wanneer hij geblokkeerd is?
Dat is toch super K wanneer het regent? Al die teringzooi van de weg op je motorblok?
Wat kan ik nou dan het beste nemen? Ik wil alleen een mooier geluid, geen afname in koppel/pk's of rijgedrag. Ik wil ook allemaal niet moeilijk doen, gewoon uitlaat eronder, inbranden en raggen maar.

Overigens wat willen ze nou zeggen met die enorme lap tekst? Toch gewoon dat wanneer je de hoodscoop de-blocked het effect in koppel veel beter is dan wanneer hij geblokkeerd is?
Dat is toch super K wanneer het regent? Al die teringzooi van de weg op je motorblok?


- 320d touring
- BBQ hulpkok
- Locatie: ergens tussen Utrecht en Den Bosch
Bericht
Die lap tekst zegt eigenlijk dat er verschillende manieren zijn om meer vermogen uit de auto te halen, maar dat als je die combineert je de winsten niet kan optellen. Dat komt waarschijnlijk dat de electronica ergens een soort grens trekt en dan het vermogen terugneemt.
Ik zou er graag een donker brom rond stationair in willen hebben, maar op constante snelheid niet zo,n erg aanwezig geluid. Zoiets als mijn buur mijn op z'n golf V gti, (vier pijpen van Abt) op snelheid hoor je niets, maar als hij stationair draait trillen de ramen bij onsCooperS-lightningblue schreef:Luister ik wil geen jankding onder m'n auto hebben waar ik niet normaal mee over de weg kan. Ik neem even de Milltek van Ida als voorbeeld. Dat is precies wat ik wil. Nauwelijks hoorbaar als je er rustig mee cruised en lekker janken (niet overdreven) als je hem ophaald.
Wat kan ik nou dan het beste nemen?
Overigens wat willen ze nou zeggen met die enorme lap tekst? Toch gewoon dat wanneer je de hoodscoop de-blocked het effect in koppel veel beter is dan wanneer hij geblokkeerd is?
Dat is toch super K wanneer het regent? Al die teringzooi van de weg op je motorblok?

Die lap tekst zegt eigenlijk dat er verschillende manieren zijn om meer vermogen uit de auto te halen, maar dat als je die combineert je de winsten niet kan optellen. Dat komt waarschijnlijk dat de electronica ergens een soort grens trekt en dan het vermogen terugneemt.
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bergen op Zoom
Bericht
Ik hoef er niet per see meer vermogen uit te halen. Hij moet alleen lekker blijven rijden (niet schokkerig worden o.i.d.), dat vind ik veel belangrijker.
Ja, maar ik vind de ALTA mooier om te zien. Dus qua looks ga ik voor de ALTA. Dan moet er een mooier geluid uitkomen, inderdaad donker geluid. Rustig bij cruisen, janken bij opentrekken.k33z schreef:Als je een Milltek goed vind klinken heb je je antwoord toch al? Natuurlijk is het een andere auto, maar een milltek staat er om bekend om stil te zijn als je rustig rijdt en pas herrie gaat maken als je flink gas geeft.
Ik hoef er niet per see meer vermogen uit te halen. Hij moet alleen lekker blijven rijden (niet schokkerig worden o.i.d.), dat vind ik veel belangrijker.

- Maaij
- King of the Groupbuy
- Contacteer:
- Locatie: Venlo
Bericht
Precies mijn idee. Het geluid (soundclip van Milltek) heeft mij niet kunnnen overtuigen. Ik weet ook dat dit moeilijk is vast te leggen, maar ik vind het toch tegenvallen. Ik wil het wel een keer in real life horen. Misschien dat ik dan van gedachte verander. Een Milltek onder een R53 klinkt daar in tegen toch een stuk beter.
- CooperS-lightningblue
- Volledig MINI minded!
- Locatie: Bergen op Zoom
Bericht
Als ik hem inderdaad beluister is het niet bijzonder anders dan de standaard. Eigenlijk moet je van alles op dezelfde manier op dezelfde locatie een soortgelijk filmpje maken, dan zijn de verschillen echt goed te horen. Ook is de kwaliteit van youtube en video.google niet bijzonder hoog.
De looks van de milltek voor de R56 zijn niet echt geweldig, maar dat had ik al gemeld. De ALTA darentegen is zó verschikkelijk mooi.
Nu nog een geluidje en een groupbuy!

De looks van de milltek voor de R56 zijn niet echt geweldig, maar dat had ik al gemeld. De ALTA darentegen is zó verschikkelijk mooi.

Nu nog een geluidje en een groupbuy!

- Maaij
- King of the Groupbuy
- Contacteer:
- Locatie: Venlo
Onze sponsors