ALTA MCS R56 tuning.

Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 mei 2007, 18:43

OEM hood scoop = het zwarte stuk dicht plastic "gaas" achter de brievenbus in de motorkap toch?
320d touring
BBQ hulpkok

06 mei 2007, 18:53

Oeps, twee dingen door elkaar gehaald, ik bedoelde dit stukje:

FMIC TIME!!

Finally Mini put a front mounted intercooler on this car! Compared to the R53 intercooler, the size of the R56 IC is bigger and much better place. But once again Mini could have done a little better. First off half the IC sits under the bumper. This is not good! So one of the first non-obvious parts we made and tested was an IC diverter.

A simple but optimally sized plate that diverts the air down to the IC. We did all of our tests above with out this to make the results more “real world”. But our initial tests showed a pretty noticeable change in air temp, and IC temp recovery. First off, the first 4 runs, the post IC temps would go to about 150-151 at the end of the run. Between runs we had about a 40 seconds of recovery, which post IC temps would drop to 129-130. With the diverter installed, we saw a solid 6-7degrees of drop! This is only with a single fan in the front of the car, definitely not a good representation of air flow you might see on the road. So the potential for this to be a good inexpensive mod once on the road is proven with minimal air flow.
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 mei 2007, 20:48

nou, die IC divirter klinkt ook lang niet gek! :)
320d touring
BBQ hulpkok

06 mei 2007, 20:54

Sid schreef:nou, die IC divirter klinkt ook lang niet gek! :)
Leek mij ook niet verkeerd !
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 mei 2007, 21:32

Luister ik wil geen jankding onder m'n auto hebben waar ik niet normaal mee over de weg kan. Ik neem even de Milltek van Ida als voorbeeld. Dat is precies wat ik wil. Nauwelijks hoorbaar als je er rustig mee cruised en lekker janken (niet overdreven) als je hem ophaald.

Wat kan ik nou dan het beste nemen? Ik wil alleen een mooier geluid, geen afname in koppel/pk's of rijgedrag. Ik wil ook allemaal niet moeilijk doen, gewoon uitlaat eronder, inbranden en raggen maar. :wink:

Overigens wat willen ze nou zeggen met die enorme lap tekst? Toch gewoon dat wanneer je de hoodscoop de-blocked het effect in koppel veel beter is dan wanneer hij geblokkeerd is?
Dat is toch super K wanneer het regent? Al die teringzooi van de weg op je motorblok? :s
Afbeelding
Hans
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 mei 2007, 21:39

Gat vrijmaken en een soort foam in stoppen.. laat wel de lucht door en niet de rommel :wink:
Maarre.. jullie hebben toch een Milltek groupsbuy gehad? Is die niet goed genoeg? :roll:
Laatst gewijzigd door Hans op 06 mei 2007, 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
320d touring
BBQ hulpkok

06 mei 2007, 21:40

CooperS-lightningblue schreef:Luister ik wil geen jankding onder m'n auto hebben waar ik niet normaal mee over de weg kan. Ik neem even de Milltek van Ida als voorbeeld. Dat is precies wat ik wil. Nauwelijks hoorbaar als je er rustig mee cruised en lekker janken (niet overdreven) als je hem ophaald.

Wat kan ik nou dan het beste nemen?

Overigens wat willen ze nou zeggen met die enorme lap tekst? Toch gewoon dat wanneer je de hoodscoop de-blocked het effect in koppel veel beter is dan wanneer hij geblokkeerd is?
Dat is toch super K wanneer het regent? Al die teringzooi van de weg op je motorblok? :s
Ik zou er graag een donker brom rond stationair in willen hebben, maar op constante snelheid niet zo,n erg aanwezig geluid. Zoiets als mijn buur mijn op z'n golf V gti, (vier pijpen van Abt) op snelheid hoor je niets, maar als hij stationair draait trillen de ramen bij ons :mrgreen:

Die lap tekst zegt eigenlijk dat er verschillende manieren zijn om meer vermogen uit de auto te halen, maar dat als je die combineert je de winsten niet kan optellen. Dat komt waarschijnlijk dat de electronica ergens een soort grens trekt en dan het vermogen terugneemt.
k33z
Mod virus alert!
Mod virus alert!

06 mei 2007, 21:54

Als je een Milltek goed vind klinken heb je je antwoord toch al? Natuurlijk is het een andere auto, maar een milltek staat er om bekend om stil te zijn als je rustig rijdt en pas herrie gaat maken als je flink gas geeft.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 mei 2007, 22:07

k33z schreef:Als je een Milltek goed vind klinken heb je je antwoord toch al? Natuurlijk is het een andere auto, maar een milltek staat er om bekend om stil te zijn als je rustig rijdt en pas herrie gaat maken als je flink gas geeft.
Ja, maar ik vind de ALTA mooier om te zien. Dus qua looks ga ik voor de ALTA. Dan moet er een mooier geluid uitkomen, inderdaad donker geluid. Rustig bij cruisen, janken bij opentrekken.

Ik hoef er niet per see meer vermogen uit te halen. Hij moet alleen lekker blijven rijden (niet schokkerig worden o.i.d.), dat vind ik veel belangrijker.
Afbeelding
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 mei 2007, 22:12

vind zelf de militek op de r56 niet echt bijzonder eruitzien en/óf klinken, dus die wordt het voor mij in ieder geval niet.
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

06 mei 2007, 22:31

Precies mijn idee. Het geluid (soundclip van Milltek) heeft mij niet kunnnen overtuigen. Ik weet ook dat dit moeilijk is vast te leggen, maar ik vind het toch tegenvallen. Ik wil het wel een keer in real life horen. Misschien dat ik dan van gedachte verander. Een Milltek onder een R53 klinkt daar in tegen toch een stuk beter.
Sid
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

06 mei 2007, 22:41

2nd that.
CooperS-lightningblue
Volledig MINI minded!
Volledig MINI minded!

07 mei 2007, 11:45

Als ik hem inderdaad beluister is het niet bijzonder anders dan de standaard. Eigenlijk moet je van alles op dezelfde manier op dezelfde locatie een soortgelijk filmpje maken, dan zijn de verschillen echt goed te horen. Ook is de kwaliteit van youtube en video.google niet bijzonder hoog. :|

De looks van de milltek voor de R56 zijn niet echt geweldig, maar dat had ik al gemeld. De ALTA darentegen is zó verschikkelijk mooi. :-PP

Nu nog een geluidje en een groupbuy!
Afbeelding
k33z
Mod virus alert!
Mod virus alert!

07 mei 2007, 12:14

Weet wel dat ik mijn milltek (volledig van voor naar achteren) voor mijn Golf V GTI zonder middendemper heb besteld. Anders is hij inderdaad bijna niet luider dan standaard.

Misschien kan dit ook met de R56 milltek systemen.
Maaij
King of the Groupbuy
Contacteer:

07 mei 2007, 17:24

Bij de R56 gaat dit volgens mij (nog) niet. Alleen met met middendemper.

Terug naar “Motor- en onderstel (tuning)”